نقد و بررسی

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

گوشی آیفون 11 معمولی یکی از انواع موبایل های هوشمند تولیدی از شرکت اپل است. این محصول در 10 سپتامبر 2019 برای اولین بار رونمایی و پس از مدت زمان کمی در بازار عرضه گشت. رونمایی گوشی آیفون 11 معمولی در کنار نسخه گران تر، آیفون 11 پرو به وسیله تیم کوک در اپل پارک معرفی شد. دستگاه فوق، جزو نسل سیزده محصولات تولیدی شرکت آیفون محسوب می شود که یک جایگذین مناسب برای دستگاه ایکس آر است. سیستم عامل دستگاه فوق، 13 ios است. صفحه نمایش گوشی آیفون 11 معمولی مانند نسخه مشابه خود از Liquid Retina ساخته شده که همین امر موجب شده تا تراکم پیکسلی صفحه برابر با 326 باشد. شرکت سازنده، آیفون 11 را در 3 مدل متنوع تولید کرده است. دو مدل دیگر آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرومکس می باشند.

معرفی کلی گوشی آیفون 11 معمولی

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

اگر قصد دارید گوشی آیفون 11 معمولی را به صورت کامل با تمام نقاط قوت و ضعف بشناسید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

نوع طراحی

خوشبختانه نمای مقابل این دستگاه، ظاهر بسیار مشابهی با دو مدل دیگر دارد. نکته قابل توجه در این میان، محدودیت های تحمیل شده در زمینه استفاده از نمایشگر نوع ال سی دی است. این محدودیت موجب شده تا بر قطر حاشیه های متقارن نمایشگر افزوده شود. گوشی آیفون 11 معمولی از نمایشگر 6/1 اینچی و گوشه های گرد برخوردار است. این صفحه، حدود 0.79 درصد از بخش جلویی نمای موبایل را از آن خود کرده است. در بخش بالایی صفحه نمایشگر یک بریدگی مشاهده می شود.

وجود این بریدگی عریضی موجب محافظت از اسپیکر دوم (به منظور مکالمه)، ماژوال های فیس آی دی و دوربین سلفی می شود. با وجود تلاش های مکرر دست اندر کاران شرکت آیفون، یکی از مشکلات قابل توجه در ظاهر نمایشگر، عدم برش دقیق گوشه های صفحه و عدم توجه به رفع کاهش ضخامت در حاشیه های صفحه است. متأسفانه شرکت سازنده به اندازه تولید آیفون 11 پرو، این مشکلات را حل نکرده است. نوع فریم گوشی آیفون 11 معمولی از دو جهت با پنل های 2.5D  شیشه ای محدود می شود.

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

این دو پنل، پنل هایی هستند که در اثر فرایندی مشهور به تبادل یونی دوگانه، به عنوان محکم ترین و مقاوم ترین شیشه در صنعت گوشی مورد استفاده قرار می گیرند. نکته قابل توجه در این میان این است که حتی مقاوم ترین شیشه ها نیز در برابر برخورد با برخی اشیاء، به طور کامل از خطرات احتمالی مصون نیستند. از جمله مواردی که در طراحی گوشی آیفون 11 معمولی با نوع XR مشاهده می شود، می توان به ابعاد و وزن مشابه اشاره کرد. هر دوی این محصولات با ابعاد ۸/۳ * ۷۵/۸ * ۱۵۰/۹ میلی متر  و وزن 194 گرمی تولید شده اند.

متخصصین خبره شرکت اپل، دوربین دو گانه را جایگذین دوربین سری قبل کرده اند. دوربین جدید این دستگاه، درست مانند دوربین آیفون 11 پرو عمل می کند و در پشت آن، برآمدگی هایی مربعی شکل مشاهده می شود. برخلاف آنچه از مشاهده تبلیغات شرکت اپل به دست می آید، برآمدگی های موجود در جدیدترین نسخه های دوربین آیفون، ضخامت کم تری دارند و افراد به راحتی می توانند با این حجم از برآمدی کنار بیایند. در گوشی آیفون 11 معمولی برخلاف آیفون نوع پرو، هر دو پنل جلو و پشتی براق هستند. به لطف وجود پوشش اولئوفوبیک، خریداران این دستگاه می توانند اثر لک و اثر انگشت خود را به راحتی از موبایل بزدایند.

این محصول در رنگ های جذاب و محبوبی نظیر مشکی، سفید، سبز، بنفش، قرمز و زرد تولید شده است. تمامی بخش های فریم آلومینیومی آن، با کلیدهای فیزیکی و پورت آشنای آیفون احاطه شده است. کلید کنترل صدا و همچنین اسلایدر اعلانات در سمت چپ و ساید بوتون و یا همان کلید کناری + درگاه سیم کارت در بخش راست دستگاه قرار گرفته اند. پایین ترین لبه آیفون 11، از قدیمی ترین پورت با نام لایتینگ به همراه اسپیکر و دریچه هدفون به خوبی میزبانی می کند. با توجه به نوع بدنه این دستگاه، انتظار می رود که در مقایسه با آیفون XR از بدنه مقاوم تری در برابر عوامل محیطی برخوردار باشد.

از نظر وب سایت رسمی رامان، آن چه که از زیبایی این محصول می کاهد، نه مربوط به نوع طراحی دوربین و نه مربوط به چینش خاص آن است. بلکه مهم ترین ایراد ظاهری در گوشی آیفون 11 معمولی از دیدگاه ما، داشتن بدنه ای قطور و متقارنی است که سرتاسر گوشی همراه را احاطه کرده است.

بیشتر بخوانید: مقایسه آیفون 13 پرو و 13 پرو مکس

نوع نمایشگر و اسپیکر گوشی آیفون 11 معمولی

گوشی آیفون 11 معمولی به عنوان میراث دار XR آیفون شناخته می شود. این محصول دارای نمایشگر 1.6 اینچی می باشد که این ارقام تفاوت چندانی با نوع XR شرکت آیفون ندارد. رزولوشن محصول فوق، 1792 * 828 پیکسل و مقدار تراکم آن 326 پیکسل در هر اینچ است.

متأسفانه گوشی آیفون 11 معمولی از هیچ کدام از استاندارهای لازم HDR برخوردار نیست. علاوه بر این، در این مدل خبری از وجود نمایشگر با نرخ بروزرسانی بالا مشاهده نمی شود. دستگاه فوق، همانند قبل دارای فرکانس 120 هرتزی به هنگام لمس لایه های تاچ نمایشگر می باشد. این مقدار تأثیرپذیری خود را به وقت واکنش پذیر بودن دستگاه حین بازی نشان می دهد. اگر بخواهیم زاویه دید گوشی موبایل آیفون 11 معمولی را بهتر و صادقانه تر ارزیابی نماییم، می توان بیان داشت که کاهش طراوات وضوح رنگ در مقایسه با سایر دستگاه های مشابه بیشتر به چشم می خورد.

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

البته ناگفته نماند که محصول فوق، در تست های روشنایی که در وب سایت رسمی رامان انجام شد، به عنوان نماینده ای از سرزمین ال سی دی ها بسیار موفق عمل کرد. گوشی آیفون 11 معمولی به دلیل داشتن روشنایی 621 نیتی با دو الگوی 50  – 100 درصدی سفید، خوانایی بسیار راحتی در زیر نور خورشید را برای کاربر به ارمغان آورده است. ایراد دیگری که در نمایشگر دستگاه فوق به چشم می خورد، عملکرد ضعیف پوشش ضد انعکاس نمایشگر در مقابل محصولات رده بالای خود مانند آیفون 11 پرو می باشد.

در تست هایی که به وسیله وب سایت رسمی ما صورت گرفت، مقدار روشنایی تولید شده از گوشی آیفون 11 معمولی به عدد 1/45 نیت رسید. بنابراین این رقم مناسب و قابل قبول موجب شده تا کنتراست نیتیو صفحه نمایش به عدد 428 دست یابد.وجود چنین نتیجه ای برای شرکت اپل که سال های سال بر روی ارتقای نمایشگرهای ال سی دی کار کرده است، پیامدی دور از ذهن نیست. ناگفته نماند که همچنان صفحه های نمایش OLED برتری خود را نسبت به دیگر نمایشگرها نشان داده اند. شرکت اپل، اعتقاد چندانی به انتخاب نوع تم و پروفایل رنگ به وسیله کاربران ندارد. پروفایل آیفون بر طبق نوع محتوا به صورت خودکار در صفحه نمایان می شود. بر طبق گفته کوپرنیومی ها، صفحه نمایش گوشی آیفون 11 معمولی به خوبی از فضای رنگی متراکم و گسترده DCI P3  پشتیبانی می نماید.

خوشبختانه این دستگاه در تست دقت رنگ در فضایی با ثبت خطای 1/7 و حداکثر 4/4 به خوبی عمل کرد. وجود حالت rue Tone در گوشی آیفون 11 معمولی با گرم کردن رنگ هایی نظیر سفید، میانگین خطا را تا 3/8 درصد می افزاید. هم اکنون این دستگاه، مانند گذشته از اسپیکر دو کاناله استفاده می نماید. اصلی ترین کانال اسپیکر در بخش پایینی فریم و دومین کانال در داخل بریدگی صفحه نمایش به چشم می خورد. در هر دوی این کانال ها شدت صدای خروجی برای گوش، به مقدار برابر توزیع شده است.

بر طبق گفته های شرکت اپل، آیفون 11 تولیدی سال 2019 از صدای فراگیر محیطی به خوبی پشتیبانی می نماید. بر طبق این گفته به جای این که صدا در جهت خاص منتشر گردد، کل فضای اطراف گوشی را در بر می گیرد. این امر موجب می شود تا کاربر بتواند در صدا غوطه ور گردد. به جرأت می توان بیان داشت، گوشی آیفون 11 معمولی دارای صدای خروجی رسا، شفا، واضح و بدون هیچ گونه نویزی به گوش می رسد.

رابط کاربری گوشی آیفون 11 معمولی و رابط کاربری

گوشی آیفون 11 معمولی به صورت پیش فرض با iOS 13، به عنوان بروزترین نسخه ای از سیستم عامل محبوب اپل در بازار عرضه گشته است. در این دستگاه، شرکت اپل تغییرات گسترده ای در برابر نسخه های قبل از خود نشان داده است. از جمله اصلی ترین و مهم ترین این موارد می توان به وجود تم های تیره در سطح دستگاه با امکان برنامه ریزی، افزودن ابزارهای مدیریت برای دانلود سافاری، ارتقای برنامه هایی نظیر Photos و Maps، افزودن امکان کنترل مقدار نور پردازی و داشتن جلوه High Key، امکان عضویت با اپل آی دی و بهبود کیفیت شارژدهی اشاره کرد.

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

گوشی آیفون 11 معمولی همانند برادران دیگر خود، برای انجام احراز هویت تنها یک قابلیت بیومتریک فیس آی دی را برای کاربر خود ارائه می دهد. در این راستا روال ثبت چهره هیچ تفاوتی با آیفون 10 ندارد و همانند گذشته افراد می توانند با چرخاندن سر خود در طول 10 ثانیه به سادگی چهره خود را ثبت نمایند. با تلاش دست اندر کاران شرکت اپل و بالابردن توان پردازشی A13 Bionic، امروزه آیفون 11 نسبت به قبل، فیس آی دی را بسیار سریع تر از گذشته شناسایی می نماید. به دلیل عریض تر شدن نوع زاویه دید در دوربین سلفی این دستگاه، شرکت سازنده بیان می دارد که فیس آی دی در آیفون های ساخت 2019، توانایی شناسایی چهره در حالت گسترده را نیز دارند.

دوربین

تنها تفاوت بارزی که در دوربین پشتی و جلویی گوشی آیفون 11 معمولی نسبت به نوع پرو قابل مشاهده است، مربوط به وجود خلأ دوربین تله فوتو در آیفون 11 پرو می باشد. ماژول دوربین پشتی آیفون ۱۱ دو دوربین دارد. اولی دوربین واید با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی است که از تکنولوژی فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) برای عکس برداری استفاده می نماید. در واقع این دوربین از فناوری فوکوس خودکار Dual Pixel به خوبی پشتیبانی می کند. دوربین نامبرده شده در بالای دستگاه و در گوشه سمت چپ با چینش عمودی قرار دارد و همراه با یک فلش LED و روزنه میکروفون قرار گرفته است.

دوربین دوم که دوربین اولتراواید نام دارد، دارای رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل است و به عنوان عضو جدید در خانواده دوربین های پشتی آیفون، از لرزش‌گیر اپتیکال استفاده نمی کند. علاوه بر این فاقد فناوری فوکوس خودکار است. این دوربین نیز در بالای دستگاه در قسمت برآمده مربعی در کنار دوربین واید قرار دارد. با این توضیحات، ماژول دوربین پشتی آیفون ۱۱ با دو دوربین واید و اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی، ابزاری کارآمد برای عکس برداری با کیفیت بالا و انجام فوکوس خودکار با توجه به تکنولوژی های مورد استفاده در هر دوربین است.

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

کوپرتینونشین ها (تیم توسعه دهنده اپل) به بهبود دوربین سلفی نیز در گوشی آیفون 11 معمولی پرداخته اند. این امر به طور هم زمان با افزایش وضوح حسگر از ۷ به ۱۲ مگاپیکسل اتفاق افتاده است. هم اکنون در نسخه های جدید حسگر دوربین سلفی در پشت یک لنز عریض تر با فاصله‌ی کانونی معادل ۲۳ میلی متری قرار گرفته است.

فیل شیلر (معاون ارشد واحد سخت افزار اپل) بیان می دارد که این شرکت برای ارائه‌ تجربه ای پایدار در ثبت تصویر با هر دو دوربین گوشی آیفون 11 معمولی آن ها را به صورت پیش فرض از نظر رنگ و نوردهی کالیبره می کند. از طرف دیگر، وقتی کاربر در حال عکاسی یا فیلم برداری با یکی از دوربین هاست، دوربین دیگر با بهره گیری از داده های جمع آوری شده، به طور خودکار نوردهی، فوکوس و دمای رنگ خود را با آن دوربین تطبیق می دهد. این کار باعث می شود جا به جایی بین دو دوربین به طور بسیار نرم انجام شود و همچنین ناپیوستگی در تصاویر حاصله کاهش یابد.

یکی از ویژگی های منحصر به فرد رابط کاربری دوربین گوشی آیفون 11 معمولی این است که در حین استفاده از دوربین واید، کاربر می تواند زاویه دید از‌ دست رفته دوربین اولتراواید را در کناره های منظره یاب مشاهده کند. این امکان به ‌وسیله قابلیتی به نام Photos / Videos Capture Outside the Frame  که در منوی تنظیمات دوربین وجود دارد، فراهم شده است. این محصول به صورت خودکار و با استفاده از دوربین اولتراواید، از سوژه‌ی خارج از فریم دوربین، واید عکاسی یا فیلم برداری می‌کند. در صورت وجود فردی خارج از فریم، اپلیکیشن Photos به‌صورت خودکار پیشنهاد می دهد که عکس یا ویدئو را با داده های ذخیره شده بازسازی کنید. داده های اضافی جمع‌آوری شده، پس از ۳۰ روز حذف می شوند.

اپل قابلیت مورد انتظار Night Mode را به نرم افزار دوربین گوشی آیفون 11 معمولی اضافه کرده است. در مقابل رقبای اندرویدی که حالت Night را به صورت مستقل دارند. در آیفون های ۲۰۱۹ این حالت به صورت خودکار در شرایط نوری نامساعد فعال می شود و در نتیجه این امر عکس هایی با نوردهی طولانی تهیه می شود. در این حالت، دوربین مدت زمان پیشنهادی را کنار آیکون Night Mode نشان می دهد. در این میان کاربر می تواند با لمس آیکون، زمان پیشنهادی را در بازه پیشنهادی تغییر دهد یا حالت عکاسی شب را غیرفعال کند.

عموماً دوربین آیفون مدت زمان نوردهی را بین یک تا ۳ ثانیه پیشنهاد می دهد، اما به نظر می‌رسد که بسته به میزان تاریکی محیط، کاربر می تواند تا ۳۰ ثانیه نیز پیش برود. در برخی موارد، تجربه نوردهی ۷ ثانیه‌ای نیز ممکن است.

یکی از ویژگی های جذاب دیگر گوشی آیفون 11 معمولی Deep Fusion است. این ابزار به وسیله یک الگوریتم پردازش تصویر جدید، به کاربران این دستگاه امکان ثبت عکس هایی با جزئیات بیشتر در شرایط نوری متوسط را می‌دهد. این ویژگی که به زودی از طریق یک به روزرسانی نرم افزاری در دسترس قرار خواهد گرفت، توسط فیلر شیلر به عنوان دانش دیوانه وار عکاسی رایانشی توصیف شده است. این ویژگی در حال حاضر تنها در نسخه بتای عمومی iOS 13.2.1 برای علاقه مندان قابل دسترسی است.

با استفاده از Deep Fusion، کاربران گوشی آیفون ۱۱ معمولی قبل از فشرده شدن شاتر = ۴ عکس با نوردهی کوتاه، در زمان فشرده شدن شاتر = ۴ عکس ثانویه و بعد از فشرده شدن شاتر = یک عکس با نوردهی طولانی می گیرند. سپس این عکس ها با استفاده از هوش مصنوعی ترکیب می شوند تا یک عکس با جزئیات بیشتر به دست آید. لازم به ذکر است که قابلیت Deep Fusion با دوربین اولتراواید هم اکنون در دسترس نیست. در آینده، جزئیات بیشتری در مورد الگوریتم عکاسی جدید اپل در آیفون ۱۱ پرو منتشر خواهد شد.

دوربین سلفی ۱۲ مگاپیکسلی گوشی آیفون 11 معمولی به طور پیش فرض عکس هایی با رزولوشن ۷ مگاپیکسلی ثبت می کند؛ اما اگر وضعیت گوشی را برای گرفتن عکس های دسته جمعی به حالت افقی تغییر دهید، عکس ها به صورت عریضی با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسلی ثبت می شوند. علاوه بر این، کاربر می تواند به طور دستی حالت عکاسی را تغییر دهد.

عکس های سلفی گوشی آیفون ۱۱ معمولی در شرایط نوری روز، با جزئیات بسیار زیادی، رنگ های طبیعی و گستره دینامیکی بسیار وسیعی ثبت می کنند. با این حال، در محیط های تاریک، نویز بسیار زیادی به عکس ها اضافه می شود و وضوح کاهش می یابد؛ اما همچنان خروجی نهایی بهتر از عکس های گرفته شده به وسیله گلکسی نوت ۱۰ است. حالت پرتره با استفاده از دوربین سلفی با قابلیت های نورپردازی و کنترل عمق از طریق ماژول ToF فیس آیدی، به خوبی اجرا می شود و جلوه‌ بوکه مناسبی را در عکس ها به ارمغان می‌آورد.

بیشتر بخوانید: هر آن چیزی که باید در مورد گوشی آیفون xs بدانید!!!

مقدار شارژدهی باتری

گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

ظاهراً اپل ارزش فست شارژر را برای گوشی آیفون 11 معمولی به اندازه کافی مهم نمی‌داند؛ بنابراین، در مقابل آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس، این گوشی هوشمند با وجود پشتیبانی از فناوری فست شارژر مبتنی بر USB Power Delivery، با همان شارژر ۵ واتی قبلی عرضه می شود. برای گوشی آیفون 11 معمولی شارژر سریع ۱۸ واتی جداگانه موجود است. شارژر پیش‌فرض آیفون ۱۱ تنها در ۳۰ دقیقه حدود ۱۸ درصد باتری را شارژ می کند و برای شارژ کامل حدود ۴ ساعت لازم است. آیفون ۱۱ مانند برادران خود از شارژ بی سیم با استاندارد Qi و توان ۱۰ واتی پشتیبانی می کند. باید توجه داشت که در آیفون ۱۱، قابلیت شارژ بی سیم معکوس موجود نیست.

خرید گوشی هوشمند از رامان موبایل

خرید گوشی آیفون ۱۱ معمولی در برابر مدل های پرچم دار دیگر اپل، یک گزینۀ منطقی و معتبر است. این گوشی هوشمند ارزشمندی خود را با ارتقاء های مهم در مشخصات فنی نسبت به نسل قبلی آیفون (XR) به ارمغان آورده است. این در حالی است که قیمت آن در مقایسه با مدل های پیشین کاهش یافته است. با وجود اینکه طراحی آن شباهت هایی با مدل های قبلی دارد، اما با ویژگی‌های جدید و به‌روزرسانی های قابل توجه، ارزش خرید آیفون ۱۱ به وضوح مشخص می شود.

آیفون ۱۱ با دوربین های بهبود یافته، قابلیت‌های فیلم برداری پیشرفته، پردازنده قوی A13 Bionic و پشتیبانی از شارژ سریع مبتنی بر USB Power Delivery، انتخابی مناسب برای کسانی است که به دنبال یک گوشی با کارایی بالا و تجربۀ استفادۀ مطمئن از اکوسیستم اپل هستند. با توجه به اینکه قیمت آن نسبت به مدل های پرچمدار کمتر است، آیفون ۱۱ معمولی به‌عنوان یک گزینۀ پرکاربرد و قیمتی منطقی برای ورود به اکوسیستم اپل مطرح می شود.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه در “گوشی آیفون 11 معمولی رو بخریم؟ + معرفی جامع این دستگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *