نقد و بررسی

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

با شنیدن نام آیفون ریپک و آیفون ریفربیشد (آیفون ریفرش) چه چیزی به‌ذهنتان می‌آید؟ افرادی که به‌دنبال خرید آیفون هستند با این اصطلاحات مواجه می‌شوند و ما در این مقاله قصد داریم ویژگی‌های آيفون ریپک و تفاوت‌های آن با آیفون اصلی و ریفرش را بررسی کنیم تا هنگام خرید انتخابی بهتر داشته باشید.

آیفون چیست؟

آیفون / iPhone یک گوشی هوشمند است که از یک سیستم عامل هوشمند برای استفاده از امکانات سخت افزاری بهره می‌برد. این گوشی هوشمند، توسط شرکت Apple،که یک شرکت آمریکایی است ساخته شده و هنوز نسخه‌های جدید آن با قابلیت‌های جدید وارد بازار می‌شود.

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

آیفون در ژانویه ۲۰۰۷ (۱۹دی۱۳۸۵) توسط استیو جابز، مدیر عامل وقت شرکت اپل معرفی و در تاریخ ۲۹ ژوئن سال ۲۰۰۷ میلادی روانه ی بازارهای آمریکا شد.

آیفون از مرورگر وب سافاری مرورگر اصلی اپل بهره می‌گیرد. اپل هر ساله، جدیدترین گوشی خود را در شهریورماه معرفی می‌کند.جدیدترین نسخه iPhone هم آیفون15 است که در سپتامبر 2023 عرضه شد. سپس آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس وارد بازار شدند.

آیفون اصلی چیست؟

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

گوشی‌های ساخت شرکت اپل به نام آیفون از نظر کیفیت محصولات کم‌نظیری هستند و متعاقبا قیمت بسیار بالایی دارند. طرفداران گوشی‌های موبایل اپل در سراسر دنیا، باعث رونق گرفتن بازار تولید آیفون‌های تقلبی از سوی برخی از شرکت‌ها (به ویژه کمپانی‌های چینی) شده و این تجارت را تبدیل به یک تجارت بسیار سودآور کرده‌اند.

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

برخی از این آیفون‌های تقلبی به قدری ضعیف هستند که به راحتی می‌توان آنها را از گوشی آیفون واقعی تشخیص داد. با این حال، با گذشت زمان، سازنده آیفون‌های تقلبی کاملا مشابه سازنده آیفون اصلی عمل کرده است. به این معنی که این گوشی‌های تقلبی از نظر ظاهری کاملا شبیه به آیفون‌های اورجینال هستند، اما به هیچ وجه کیفیت عملکرد آیفون‌های اصلی اپل را ندارد.

همچنین جعبه (پک) گوشی های اصلی همان جعبه ای است که هنگام عرضه همراهشان بوده و برچسب های روی جعبه ی آن ها اصلی می باشد.

بیشتر بخوانید: تفاوت پارت نامبر های آیفون

بررسی سریال نامبر آیفون

به مسیر Settings > General > About بروید. در این صفحه به‌دنبال عبارت Serial Number بگردید که در کنار آن شماره سریال دستگاه درج شده است. عبارت مورد نظر چیزی شبیه ABCDEFG8HJ84 خواهد بود.

گوشی های موبایل آیفون اصلی معمولا پارت نامبر آن ها با حرف (M) شروع می شود.

آیفون ریپک چیست؟

بسیاری از فروشندگان موبایل آیفون در مورد گوشی های آیفون ریپک اطلاعاتی اشتباه در اختیار مشتریان قرار می دهند و تعریف آن ها از گوشی های موبایل آیفون ریپک اشتباه است.

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

در واقع گوشی های ریپک شده ی آیفون، همان آیفون های اصلی و با پارت نامبر M هستند، اما دست دوم و استوک و بیشتر آن ها تنها از نظر ظاهری نو شده اند، قطعات و لوازم آن ها به هیچ عنوان تعویض نمی باشد.

تعریف واقعی آیفون ریپک این است که گوشی های آیفون دست دوم بیشتر به صورت فله ای وارد کشور شده و فروشندگان موبایل آیفون برای آن ها پک(جعبه) تهیه می کنند و از طریق دستگاه های چاپ لیبل، برچسب های زیر جعبه(پک) ها را چاپ می کنند.

بیشتر بخوانید: خرید آیفون 12 پرو 256 گیگابایت استوک

آیفون ریفربیش(رفرش) چیست؟

آیفون‌های ریفربیش‌شده (Refurbished iPhone) در واقع آیفون‌هایی هستند که پس از رفع نقص، مجددا توسط اپل بسته‌بندی‌شده و به‌فروش رسیده‌اند. این آیفون‌ها معمولا جزو دستگاه‌هایی هستند که به هر دلیلی توسط کاربران اپل به نمایندگی‌های این شرکت بازگردانده شده‌اند. به‌هنگام بازگردانده‌شدن این دستگاه‌ها، مهندسین اپل دست به‌کار می‌شوند و با رفع مشکلات، آن‌ها را مجددا به‌عنوان یک آیفون سالم، بسته‌بندی می‌کنند و این‌بار با قیمتی پایین‌تر به‌فروش می‌رسانند.

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

این یعنی آیفون ریفربیش‌شده عملا مشکلی در عملکرد کلی ندارد و برخلاف تفکر بعضی افراد، آیفون تقلبی به‌شمار نمی‌آیند. موضوع اصلی به سودجو بودن برخی افراد بر می‌گردد، جایی که برخی از فروشنده‌ها سعی می‌کنند آیفون‌های ریفربیش‌شده را با قیمت آیفون آکبند، به کاربران بفروشند.

از همین‌رو دانستن نحوه‌ی تشخیص آیفون ریفربیشد امری مهم است و همه باید به آن توجه کنند. اما پیش از بررسی این موضوع، بهتر است نگاهی به معایب خرید آیفون‌های ریفربیشد بیاندازیم. جدول زیر می‌تواند در این زمینه کمک‌یار شما باشد:

۱

این دستگاه‌ها معمولا دارای قطعات جایگزین‌شده هستند، قطعاتی که در برخی مواقع ممکن است عمر مفیدشان همچون عمر مفید قطعات اصلی نباشد

۲

آیفون‌های ریفربیش‌شده ممکن است همچنان معیوب باشند؛ موضوعی که طبیعتا می‌تواند تجربه‌ی کاربری را به‌شکلی منفی دست‌خوش تغییر کند

۳

ضمانت‌نامه‌ی آیفون‌های ریفربیش‌شده همچون ضمانت‌نامه‌ی آیفون‌های آکبند نیست و موارد کمتری را پوشش می‌دهد

۴

به‌طور کلی، نمی‌توان از آیفون‌های ریفربیش‌شده انتظار داشت که همچون آیفون‌های آکبند تا مدت‌زمانی طولانی جواب‌گوی نیازهای کاربر باشند و بی‌مشکل کار کنند

مهم: در گوشی های آیفون ریفربیش شده، پارت نامبر آن ها با حروفی همچون N,F,5G,5Q شروع می شود.هنگام خرید گوشی های آیفون حتما توجه داشته باشید و از فروشنده بخواهید برای شما ذکر کند که گوشی مورد نظر کدام سری می باشد.معمولا گوشی های آیفون سری(N , F , 5G و 5Q ) قیمتشان از گوشی های اصلی بسیار پایین تر است.

راهنمای خرید آیفون استوک

در این مقاله میخواهیم در گوشی موبایل آیفون به شما کمک کنیم.

گوشی های آیفون ریفربیش شده(رفرش) که در بازار موجود هستند معمولا تفاوت قیمت چشم گیری با سایر گوشی های آیفون اصلی دارند. همچنین موقع خرید گوشی آیفون به این نکته توجه فرمایید که وقتی پس از مدتی قصد فروش و یا معاوضه ی گوشی آیفون خود داشتید، به سختی میتوانید آیفون ریفربیش شده ی خود را بفروشید.

گوشی های آیفون ریپک شده به نسبت گوشی های ریفربیش شده تفاوت قیمت کمتری باآیفون های پک(جعبه) اصلی دارند و موقع فروش راحت تر میتوانید گوشی ریپک خود را بفروشید و یا معاوضه کنید.

تفاوت گوشی های آیفون ریپک با آیفون ریفربیش(رفرش) و یا آیفون اصلی

موقع خرید آیفون به میزان هلث(health) باتری توجه فرمایید . به دلیل این که بسیاری از سود جویان در بازار آیفون با سو استفاده از حساسیت مشتریان نسبت به میزان سلامت باتری، به باز کردن آیفون و بالا بردن سلامت باتری آن و پلمپ دوباره گوشی روی آورده تا راحت تر بتوانند سر مشتریان کلاه بذارند. آیفون هایی که بیشتر از یک سال از تاریخ معرفی آن ها گذشته و به صورت استوک در بازار هستند، نباید انتظار داشت که این سری موبایل ها دارای سلامت باتری ۱۰۰ باشند. هر چقدر بیشتر از تاریخ عرضه ی آیفون گذشته باشد یعنی این مدل گوشی ها بیشتر کار کرده اند و عمر آنان بیشتر است، پس سلامت باتری آن ها نیز کمتر از گوشی های آیفون جدید تر است. به طور مثال گوشی آیفون ۱۲ پرو که بیش از سه سال از تاریخ عرضه ی آن ها به صورت نو گذشته است، باید انتظار داشت که این مدل آیفون استوک سلامت باتری آن بین ۸۰تا ۹۰ باشد. هر چند آیفون ۱۲ پرو استوک چه ریپک و چه پک اصلی، اگر سلامت باتری آن بیش از ۹۵ باشد بیشتر به باز شدگی آن توجه فرمایید و قبل از خرید حتما با کارشناسان و تعمیرکاران موبایل آیفون مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *